Jesteœ w: Home > Rynek Finansowy > Komercjalizacja przedsiÄ™biorstw paÅ„stwowych

Komercjalizacja przedsiębiorstw państwowych

Istota komercjalizacji polega na możliwie najpełniejszym wmontowaniu przedsiębiorstw państwowych w struktury i mechanizm rynkowy, upodobnieniu ich funkcjonowania do przedsiębiorstw prywatnych oraz wzmocnieniu pozycji dyrektora firmy.

Dyrektorzy muszÄ… mieć prawo do podejmowania iyzyka i być obdarzeni zaufaniem zarówno zaÅ‚ogi, jak i wierzycieli. Nie mogÄ… oni podejmować dziaÅ‚aÅ„ na koszt i ryzyko paÅ„stwa. Takie myÅ›lenie musi prowadzić przedsiÄ™biorstwo do ruiny. Najpierw trzeba stworzyć warunki do bardziej efektywnych sposobów zarzÄ…dzania zwiÄ…zanych z postÄ™-pujÄ…cÄ… komercjalizacjÄ… ich funkcjonowania. Wymaga to caÅ‚kowitego uniezależnienia dyrektora od rady pracowniczej i uczynienia go jedynym reprezentantem interesów skar-bu paÅ„stwa. RównoczeÅ›nie należy umożliwić przedsiÄ™biorczym menedżerom nabycie – za gotówkÄ™ lub na kredyt – okreÅ›lonego procentu preferencyjnych akcji, zapewniajÄ…-cych im znaczny wpÅ‚yw na decyzje rozwojowe przedsiÄ™biorstwa. Skarb paÅ„stwa nie po-winien korzystać z żadnych uprawnieÅ„ decyzyjnych, ani pobierać dywidendy od majÄ…t-ku trwaÅ‚ego, lecz uczestniczyć jedynie w podziale zysku w stopniu okreÅ›lonym przez procent posiadanych akcji. Dyrektor staje siÄ™ wówczas żywotnie zainteresowany w ta-kich zmianach organizacyjno-strukturalnych, które możliwie szybko doprowadzÄ… do poprawy kondycji finansowej przedsiÄ™biorstwa. Dopiero wówczas można rozpocząć sprzedaż akcji skarbu paÅ„stwa po stopniowo rosnÄ…cej cenie rynkowej. Na zwyżce kursu akcji bÄ™dzie korzystaÅ‚ zarówno dyrektor, jak i skarb paÅ„stwa.

Dodaj Komentarz