Totsuro Toyoda został prezesem Toyoty w sierpniu 1992 roku w wieku 63 lat. Japonia była wówczas na dnie recesji. Kurs jedna w stosunku do dolara szybko rósł, obniżając opłacalność eksportu na najważniejszy dla japońskiego przemysłu samochodowego rynek amerykański. Chrysler właśnie zdobył pierwszeństwo jako najtańszy na świecie producent samochodów wyprzedzając Toyotę. W 1993 roku Chrysler zrealizował na jednym sprzedanym samochodzie zysk 828 dolarów, a Toyota jedynie 35W tej dramatycznej sytuacji Toyoda podjął szybkie i zdecydowane działania. Strategia odpowiedzi na kryzys była gotowa na początku 1993 roku. Obejmowała ona między innymi:
– obniżkę kosztów produkcji o 1,5 miliarda dolarów w ciągu dwóch lat
– obniżkę kosztów zakupu części i elementów o następne 1,5 miliarda
– przeprojektowanie wszystkich modeli samochodów na wzór Chryslera, tak by Toyota była konkurencyjna na rynku amerykańskim nawet przy kursie 80 jenów za dolar
– rozbudowę (podwojenie) zdolności produkcyjnych za granicą (głównie w Stanach Zjednoczonych i w Zjednoczonym Królestwie) tak by uniknąć ryzyka kursowego i barier celnych i innych
– zwiększenie produkcji części w Azji Południowo-Wschodniej
– wbrew całej dotychczasowej tradycji i kulturze opartej na gwarancji zatrudnienia w Japonii, przygotowanie się do zamknięcia fabryk i zwolnienia robotników w kraju macierzystym.
Leave a reply