Dobre rozumienie innych ludzi jest warunkiem zindywidualizowanego podejścia do nich, czyli odwoływania się do takich motywów, które są dla konkretnej osoby najważniejsze. Dlatego Sęk zagroził Smoleńskiemu „uderzeniem po kieszeni”, a w przypadku Wasiaka odwołał się do ambicji. Dlatego, rozmawiając z działaczami związkowymi, wspomniał o nadmiernym zatrudnieniu jako o czynniku zniechęcającym ewentualnych zagranicznych inwestorów.
Oddziaływanie na ludzi wymaga umiejętności aktywnego komunikowania się, czyli przekazywania im zamierzonych komunikatów. Szczególnie ważna jest tutaj umiejętność konkretnego i zwięzłego wyrażania się w mowie i w piśmie.
Zarządzanie wymaga pewnych kwalifikacji intelektualnych. Najważniejszą z nich jest umiejętność szybkiego uczenia się, poznawania nowych rzeczy, opanowywania nowych umiejętności. Szybko zmienia się bowiem otoczenie firmy i wynikające stąd szanse i zagrożenia. Dobra orientacja w ekonomicznym, społecznym, politycznym i prawnym otoczeniu przedsiębiorstwa wymaga z kolei szerokich horyzontów i stale aktualizowanej, choć z konieczności eklektycznej, wiedzy z wielu różnych dziedzin: polityki, prawa, ekonomii, finansów, historii, kultury i innych.
Taki zestaw informacji można znaleźć w najczęściej czytanych przez menedżerów gazetach i czasopismach, jak: „Wall Street Journal”, „Financial Times”, „Business Week”, „Newsweek”, „Time”, „The Economisf’, „Forbes”, a w Polsce: „Wprost”, „Cash”, „Gazeta Bankowa”, „Rzeczpospolita”, „Polityka” czy „Życie Gospodarcze”. Po to, by prawidłowo rozumieć i interpretować te informacje oraz wyciągać z nich wnioski dla własnej firmy, konieczne jest solidne ogólne wykształcenie między innymi w zakresie ekonomii, socjologii, nauk politycznych i prawa.
Leave a reply